Tuesday, August 16, 2011

Home » , » Hard Disk Pertama Di Dunia..

Hard Disk Pertama Di Dunia..

Kalau kita tengok sekarang hardisk macam-macam hard disk yang kita boleh jumpa..untuk notebook yang bersaiz 2.5" manakala 3.5" untuk hard disk PC..kapasiti?..jangan cerita la..dah tak main la 128MB, 256 MB..sekarang ni.dh cecah 1 Terabyte..fuuhh!!..besar tu..tapi pernah tak kita terfikir..macam mana rupa hard disk pertama yang dikeluarkan..berapa kapasitinya..berapa harganya..

Hard disk pertama dikeluarkan oleh IBM pada 4 september 1956, diberi nama 305 RAMAC.. Harga sebuah har disk ni bernilai $250, 000..manakala kapasiti untuk hard disk ini adalah cuma 5MB..apa 5MB?..terkejut bukan..dengan saiz ni pada masa kini..kita cuma mampu simpan 1 atau 2 lagu dalam format MP3..dan yang paling dasyhat..berat hard disk ni 1 TAN!!!..ni kena angkut dengan lori ni..







1 comments:

♥anachan♥ said...

kalau 5mb beratnye 1tan.1tera berapa la gaknye eh.giler tak daya nak ngangkat.haha.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...