Kereta Api..Semua orang kenal pengangkutan awam ni dan digunapakai sejak
dari dulu lagi..Mungkin kerana tambang untuk naik kereta api ni murah dan tak ada
trafik jam kat tengah-tengah landasan. Nah!..aku nak kongsi 10 kereta api yang
laju kat dunia ni..
10)Russia
Kereta Api: Siemens Velaro RUS
Kelajuan: 175 mph
Kapasiti: 600 orang
Siemens Velaro merangkumi laluan dari Moscow ke St. Petersburg. Operasi kereta api
ini bermula pada Disember 2009. Kereta api buatan Jerman ni boleh mencapai
kelajuan maksimum sehingga 155 batu sejam tetapi telah memecahkan rekod
kelajuan maksimum sehingga 175 batu sejam pada satu ujian dalam tahun 2009.
9)Taiwan
Kereta Api: THSR 700T
Kelajuan: 186 mph
Kapasiti: 989 orang
Kereta api dari negara Taiwan ini telah menelan belanja sebanyak $ 1.8
billion dan merupakan projek pembiayaan sendiri terbesar didunia. Dengan kereta
api ini. perjalana dari northern capital of Taipei ke southern city of
Kaoshiung berjaya disingkatan dan perjalanan yang sebelum ini memakan masa 4
jam lebih menjadi 90 minit..
8)Korea Selatan.
Kereta Api: KTX-II
Kelajuan: 190 mph
Kapasiti: 965 orang
Kelajuan: 190 mph
Kapasiti: 965 orang
Di Korea Selatan kereta, KTX atau Korea Train Express boleh membawa lebih
100 ribu penumpang setiap hari ke destinasi yang dituju. Ianya telah
diperkenalkan pada tahun 2004 dan kereta api ini mampu menjimatkan masa
perjalanan dari Kota Seoul ke Bandar Perlabuhan Busan dalam masa 2 jam 45
minit, yakni separuh dari masa yang digunakan untuk sampai kedua - dua
destinasi ini.
7)United Kingdom.
Kereta Api: Eurostar 3313/14
Kelajuan: 208 mph
Kapasiti: 750 orang
Eurostar mula beroperasi pada tahun 1994 dan kereta api ini menghubungkan
England dengan bandar di France dan juga Belgium melalui terowong bawah tanah
yang dikenali sebagai Chunnel. Ianya menghubungkan seluruh Eropah dan telah
mencatatkan rekod kereta api paling laju di Britain dengan kelajuan 208 mph
pada tahun 2003
6)Itali.
Kereta Api: ETR 500 Frecciarossa
Kelajuan: 225 mph
Kapasiti: 590 penumpang
Kelajuan: 225 mph
Kapasiti: 590 penumpang
ETR 500 adalah kereta api yang terpantas di Itali dan telah pun
mencatatkan rekod pada kelajuan 225 mph sejam pada tahun 2009 dari Florence ke
Bologna. Kereta api ini mendapat tentangan kerana dikhuatiri akan merosakkan
persekitaran dan pembinaan landasan kereta api ini boleh membebaskan bahan
kimia yang berbahaya.
5) Sepanyol.
Kereta Api: AVE Class 103
Kelajuan: 251 mph
Kapasiti: 404 penumpang
Kelajuan: 251 mph
Kapasiti: 404 penumpang
Sepanyol mempunyai rangkaian landasan kereta api yang paling panjang di
Eropah meliputi jarak 3,433 batu. AVE ini telah dibina oleh Siemens dan
merekodkan kelajuan 251 mph pada tahun 2007. Ia dapat mengurangkan masa
perjalanan dari Madrid ke Lisbon, Portugal dari 9 jam kepada 2 jam 15 minit.
Tetapi Sepanyol telah menghadkan had laju maksimum untuk kereta api komersial
menjadi 186 mph untuk tujuan keselamatan penumpang.
4) Jerman.
Kereta Api: Transrapid TR-07
Kelajuan: 270.3 mph
Kapasiti: Masih dalam ujian
Kelajuan: 270.3 mph
Kapasiti: Masih dalam ujian
Jerman merupakan salah satu negara pelopor teknologi kereta api
berkelajuan tinggi di dunia. Ia juga merupakan tempat kelahiran syarikat
terkenal dunia, Siemens. Teknologi kereta api magnetik telah dibangunkan di
Jerman tetapi tidak pernah dikomersialkan kerana mempunyai banyak kelemahan,
memerlukan kos yang tinggi untuk pembinaan serta mengancam keselamatan
penumpang dimana dapat menyaksikan kemalangan yang mengorbankan 25 orang semasa
sesi ujian pada tahun 2006.
3) China.
Kereta Api: CRH380AL
Kelajuan: 302 mph
Kapasiti: 600 penumpang
Kelajuan: 302 mph
Kapasiti: 600 penumpang
China mempunyai rangkaian kereta api berkelajuan tinggi paling panjang
didunia dengan jarak melebihi 6,000 batu. Rangkaian kereta api berkelajuan
tinggi di China bermula pada tahun 2007 dan telah mendapat jumlah penumpang
sebanyak 40.6 juta pada 2 tahun pertama. Pihak kerajaan China berharap dapat
meluaskan rangkaian kereta api ini sehingaa 28,000 batu menjelang 2015.
2) Perancis.
Kereta Api: TGV V150
Kelajuan: 357 mph
Kapasiti: Masih dalam ujian
Kelajuan: 357 mph
Kapasiti: Masih dalam ujian
TGV telah mencatatkan rekod 375 mph pada tahun 2007 dan telah menjadi
kereta api kedua terlaju di dunia. Teknologi yang digunapakai oleh TGV, adalah
teknologi yang sama digunakan oleh negara Eropah termasuklah UK, Belgium,
Belanda dan juga Jerman.
1) Jepun.
Kereta Api: JR-Maglev MLX01
Kelajuan: 361 mph
Kapasiti: Masih dalam ujian
Jepun merupakan
peneraju dalam pembuatan kereta api berkelajuan tinggi dan telah berjaya
membuktikan pada tahun 1964. Jepun telah memperkenalkan Tokaido Shinkansen atau
"bullet train" yang mampu mencatat kelajuan sehingga 160 mph dan
menjadi jaringan kereta api paling sibuk didunia, dengan anggaran 37,800
penumpang setiap hari. Kereta api Maglev ini telah mula dibangunkan pada tahun
1970-an, dimana pihak kerajaan telah meluluskan plan yang menelan belanja $ 112
billion yang menghubungkan antara bandar Tokyo,Nagoya dan Osaka dan dijangka
siap pada tahun 2027. Maglev ini masih dalam ujian dan telah memecahkan rekod
untuk menjadi kereta api paling pantas didunia pada tahun 2003.
0 comments:
Post a Comment